Ishrana

Lepota dolazi iznutra – i to bukvalno

Šta vam prvo padne na pamet kada pomislite nega kože?

Verovatno čitava polica proizvoda, počev od losiona za skidanje šminke i pene za čišćenje lica, preko tonika i pilinga, sve do kremova i seruma. Većina nas se u prvi mah ni ne seti da se koža hrani i spolja i iznutra, pa da često ni najkvalitetniji tretman ne daje rezultate upravo zbog problema u ishrani. Na kraju krajeva, naša koža je izložena najrazličitijim agresivnim faktorima, pa nije ni čudo što joj je potrebna pomoć na svim frontovima.

Ako porazgovarate sa ljudima oko vas, sigurno ćete naići na najmanje dve priče o čudesnom učinku promenjene dijete na stanje kože. Čak i da ne ulazite u istraživanje studija i naučnih podataka na ovu temu, čućete brojne priče kako su male promene u ishrani dovele do nestanka akni, čišćenja i podmlađivanja kože. Dakle, da bi vaš kvalitetni serum imao efekta, koži morate pružiti podršku iznutra – nažalost, ta podrška ne podrazumeva brzu hranu i slatkiše. Ali ne brinite, u nastavku teksta ćete pronaći niz predloga od kojih će vam barem neki sigurno zagolicati nepca.

Da krenemo unazad – koji problem imate?

Akne i nečista koža

Za čistu kožu osim adekvatne nege i efikasnog režima čišćenja, ishrana bi trebalo da bude na visokom mestu na listi prioriteta. Evo konkretne liste nutrijenata koji će učiniti vašu kožu blistavom i zdravom:

Vitamin A

Vitamin A ili retinol ubrzava oporavak kože i zamenu starih ćelija novim, pa na taj način sprečava stvaranje komedona, ali i ubrzava obnavljanje oštećene kože.

Cink

Nekoliko studija je potvrdilo da cink igra ulogu u otklanjanju akni, u nekim slučajevima sa sličnom efikasnošću kao antibiotici tetraciklini. Osim toga, cink ima udruženo dejstvo sa vitaminom A tako što povećava njegov nivo u krvi, pa deluje na akne sa dva fronta.

Omega-3 masne kiseline

Ako još uvek verujete da su masti loše za vas, propustili ste par važnih lekcija u ishrani poslednje decenije. Omega-3 masne kiseline nisu samo korisne za vaš ten, već i za zdravlje uopšte, naročito za krvne sudove i nervni sistem. S obzirom da je inflamacija odnosno zapaljenje u osnovi aknozne kože, protivupalno dejstvo ovih kiselina je ključ njihovog dejstva.

Vitamin E

Istraživanja su pokazala da ljudi koji boluju od akni imaju i do 30% manje tokoferola (odnosno vitamina E) u krvi od ljudi sa čistom kožom. Tokoferol igra ulogu u imunom sistemu, pa na taj način pomaže koži da se izbori sa zapaljenjem.

Ovsene pahuljiceHrana niskog glikemijskog indeksa

Sećate se onog mita da ćete od čokolade dobiti bubuljice? Iako je čokolada godinama bila, ni kriva ni dužna, na tapetu svih tinejdžera, zapravo razlog nečistoj koži može biti ishrana bogata namirnicama visokog glikemijskog indeksa. Šta ovo tačno znači? Kada pojedemo namirnicu visokog glikemijskog indeksa, nivo šećera u krvi naglo skače, a ubrzo zatim skače i nivo insulina. Veruje se da insulin dovodi do hormonskih promena koje uzrokuju akne, pa ćete biti daleko sigurniji (i zdraviji) ako u ishranu uvrstite mahom hranu niskog glikemijskog indeksa, nakon koje se šećer oslobađa postepeno. Zato za doručak zamenite proteinsku čokoladicu (koja je najčešće prepuna šećera) ovsenim pahuljicama sa koštunjavim voćem.

Šta jesti za čistu kožu bez akni?

Osim što bi trebalo da pojačate unos namirnica bogatih gore navedenim sastojcima, isprobajte čaj od koprive koja ima vrlo snažno protivupalno dejstvo, umiruje kožu i ima detoks efekat. Mahunarke (pasulj, grašak, sočivo) sadrže visok nivo proteina, kao i vitamine, minerale i vlakna koji će pomoći vašoj koži da se oporavi i lakše se izbori sa zapaljenjem. Takođe, klice su prepune minerala kao što su kalcijum, magnezijum, cink, folna kiselina i drugi, a koji će odigrati svoju ulogu u oporavku kože. Klice možete napraviti i sami iz semena koje danas možete nabaviti u mnogim prodavnicama zdrave hrane i hipermarketima.

Šta izbegavati na tanjiru?

Kao što sam pomenula, akne su izazvane zapaljenjem sebacealnih žlezdi, odnosno žlezdi koje luče masnoće na koži. Zato bi trebalo da potpuno izbacite hidrogenizovane masti tipa margarina (koje ćete naći u velikim količinama u keksu, kolačima, grickalicama i brzoj hrani) i da koliko god je to moguće, smanjite unos šećera.

Starenje kože

Koža stari usled oštećenja ćelija i proteina elastina koji koži pruža elastičnost. Gubljenjem elastina, koža ne može da se vrati u prvobitno, mladoliko stanje, pa se stvaraju fine linije i bore. Za ovo oštećenje su pre svega odgovorni slobodni radikali, izuzetno reaktivne čestice koje napadaju sve što im se nađe na putu. Koji je protivotrov za njih? Antioksidanti, i na njima se bazira kako nega, tako i ishrana kože koja stari.

Vitamin C

Vitamin C poseduje snažno antioksidantno dejstvo, pa sprečava oštećenje kože – studije pokazuju da osobe koje unose puno vitamina C imaju manje bora i svežiju, zategnutiju kožu.

Masnoće

Omega-3 kiseline igraju važnu ulogu i u starenju kože – neka istraživanja su pokazala da dve kačišice maslinovog ulja dnevno smanjuju znakove starenja i do 31%. Maslinovo ulje ubedljivo pobeđuje druga ulja koja koristimo u ishrani, kao što je suncokretovo.

Maslinovo ulje

Šta jesti za mladoliku kožu?

Ispod ćete pronaći spisak namirnica koje sadrže antioksidante, vitamin C i dobre masnoće – osim njih, cvekla poboljšava sposobnost krvi da prenosi kiseonik i na taj način čini kožu blistavom i svežom. Cvekla sadrži i vitamin A i vitamin E, kao i mnoge korisne minerale. Crveni kupus je još jedna namirnica koja vam može pomoći u borbi da odložite starenje, i to antocijaninima koji smanjuju stvaranje bora, kao i visokim nivoom vitamina C. Povećajte unos hrane bogate vlaknima koja poboljšavaju protok hrane kroz naše organe za varenje i smanjuju zapaljenje.

Suva koža

Suvoj koži je potrebna ne samo hidratacija već i masnoće na površini kože koje sprečavaju dalji gubitak vode. Zato su omega-3 masne kiseline ključne u oporavku suve kože, pa uz povećan unos vode povećajte i unos dobrih masti čije ćete izvore pronaći ispod. Biotin ili vitamin H učestvuje u stvaranju masnih kiselina u telu i na taj način potpomaže oporavak suve kože. Vitamin C je još jedan od faktora kada je suva koža u pitanju, pošto nedostatak ovog vitamina dovodi do stanja nazvanog hiperkeratoza kada dolazi do zadebljanja površine kože. Nedostatak vitamina A još jedan je uzrok suve, grube kože koja se često manifestuje i kao tzv. guščija koža.

Šta jesti za oporavak suve kože?

Imam dobre vesti – čokolada je bogata flavanoidima koji poseduju snažne antioksidantne sposobnosti, poboljšavaju cirkulaciju i pomažu hidrataciju kože. U jednoj studiji, ispitanice su pile kakao sa visokim sadržajem flavanola što je rezultovalo smanjenjem grubosti kože. Naravno, nemojte preterivati sa ovom terapijom – inače ćete uživati u nežnoj koži, ali i višku kilograma!

Cokolada

Psorijaza

Kod psorijaze važno je da pojačate unos vitamina A i esncijalnih masnih kiselina (njih ćete pronaći u ribljem ulju i hladno ceđenim uljima dobijenim iz koštunjavog voća i semenki), kao i začine sa protivupalnim dejstvom kao što su kurkuma, đumbir, paprika, kim i beli luk.

Ekcem

Za kožu sklonu ekcemu važno je da unosite namirnice koje će ojačati vašu kožu i dozvoliti joj da se oporavi (npr. omega-3 masne kiseline, cink, vitamini A i E), ali možda je još i važnije da izbegavate namirnice koje mogu delovati kao okidači i izazvati simptome. Ovo je vrlo individualno, pa pratite kada se ekcem javlja i da li možete da povežete određenu namirnicu sa tim, ali neki od najčešćih okidača su mleko i mlečni proizvodi, riba, sir, jaja, aditivi u hrani i koštunjavo voće.

Koža oštećena sunčanjem ili priprema za plažu

Ako se pripremate za plažu ili ste se tek vratili sa mora, povećajte unos namirnica koje sadrže cink (ovaj fantastični mineral ubrzava oporavak kože, učestvuje u stvaranju proteina i ćelijskih membrana, ali i pomaže u zaštiti od UV zraka), zatim vitamine A i C, i selen. Selen je mineral koji deluje kao moćan antioksidant i pomaže u zaštiti kože od štetnog dejstva sunčevih zraka.

ParadajzŠta jesti kada se pripremate za plažu?

Započnite dan šoljom zelenog čaja koji će učiniti kožu nežnom i glatkom, ali je i zaštititi od UV zračenja zbog visokog sadržaja antioksidanata. Uz ručak uključite paradajz salatu – paradajz sadrži visok nivo likopena koji deluje kao antioksidans i sprečava oštećenje izazvano slobodnim radikalima. Osim toga, paradajz sadrži i visok nivo karotena koji pomažu koži da se pripremi za sunčanje. Druge namirnice u kojima ćete pronaći karoten su šargarepa, bundeva, batat, spanać, kelj, itd. Kelj sadrži i druge sastojke koji neutrališu slobodne radikale, ali i visoke nivoa vitamina C i A. Na kraju dana, počastite se čašom crvenog vina koje će smanjiti dugoročno oštećenje kože izazvano suncem zbog rezveratrola, antioksidanta za koji se veruje da bi mogao da ima moćne efekte u lečenju raznih bolesti.

Namirnice kao izvori nutrijenata

Vitamin A

Džigerica, batat, šargarepa, kelj, bundeva, sušene kajsije, dinja, crvena paprika, tuna.

Vitamin E

Tamno zeleno povrće (npr. spanać), koštunjavo voće, semenke suncokreta, golica, avokado, račići, pastrmka, maslinovo ulje, brokoli, bundeva i tikva, kivi.

Vitamin C

Paprika, kelj, kivi, jagode, brokoli, karfiol, kupus, prokelj, citrusno voće, paradajz, grašak i začinske biljke (vlašac, majčina dušica, peršun, bosiljak).

Cink

Junetina, jagnjetina (naročito džigerica i bubrezi, ako volite da ih jedete), spanać, golica, koštunjavo voće, kakao, pasulj, pečurke.

Selen

Brazilski orasi, riba, jaja, paradajz, brokoli.

Omega-3 masne kiseline

Riba (skuša, sardine, losos, tuna, haringa), riblje ulje, orasi, seme lana, inćuni i žumanca.

Biotin

Jaja, žitarice, džigerica, losos, sardine, karfiol, avokado, maline, mahunarke.

Antioksidanti

Ove ultra-moćne sastojke ćete pronaći pre svega u voću, i to bobičastom (borovnice, maline, kupine), zatim u naru, suvim šljivama, crvenom pasulju i jabukama.

Borovnice, maline i jagode

Rezime

Važno je da za kraj razumete jednu preporuku koju ćete čuti od većine naučnika koji se bave ovom tematikom – osnova zaštite kože od oksidativnog oštećenja jeste ojačanje sopstvenog odbrambenog sistema kože. Međutim, ovo ne znači da od danas treba da pijete multivitamine i suplemente koji sadrže svaki od navedenih nutrijenata. Cilj treba da vam bude da u svakodnevnu ishranu uvedete šarenoliko, raznoliko voće i povrće i raznovrsne namirnice koje će vam redovnim unosom pružiti sve što vam je potrebno za zdravu i blistavu kožu.

Reference:


Autor: Ljubica Ljubisavljević, MSc Pharm

Sun & Care

Proizvodi za sunčanje

Sun&Care proizvodi za sunčanje garantuju deklarisani stepen zaštite od sunčevog UVB i UVA zračenja, kao i visoku vodootpornost.

Antisolar DD krem

Antisolar DD krem

Antisolar DD krem je multifunkcionalni dnevni krem sa anti-age efektom, UV zaštitom širokog spektra i optimalnim hidrirajućim efektom.

ichtyol-problematicna koža

Problematična koža: Ichtyol

Ihtiol deluje na mikrobiološke uzročnike nastanka akni i peruti i smanjuje pojačano lučenje sebuma. Takođe, umiruje iritaciju, crvenilo i svrab.

201702-bioon-fatured-v1

Bioon

BIOON Skin Care prirodna linija proizvoda za brži oporavak i regeneraciju kože Tim stručnjaka je pažlivo osmislio i kreirao kolekciju od pet proizvoda koji zajedničkim korišćenjem dovode do značajnog poboljšanja i potpunog oporavka kože za nekoliko nedelja. BIOON Skin Care kolekcija je namenjena za intenzivnu negu i regeneraciju kože nakon hirurških intervencija, kao i drugih […]

neven-olive

Prirodno i organsko: Neven i Maslina

Neven linija sadrži nevenovo ulje, ß karoten i vitamin E, koji vlaže kožu, čine je mekom i elastičnom, ubrzavaju regeneraciju i imaju antioksidantni efekat.

201707-panthenol-featured

Nega i regeneracija: Panthenol linija

Pantenol je prirodni sastojak kože koji povećava količinu vode u površinskim slojevima, regeneriše blaža oštećenja i ublažava iritaciju, zatezanje i svrab.

olive energy

Maslina

Olive energy cream za svakodnevnu negu je bogat antiokidansima, hrani kožu i omekšava je. Sadrži maslinovo ulje, ši buter i vitamin E.

atopik-featured-v4

Suva i atopična koža: Atopik

Atopik postiže Izraženu hidrataciju aktivnim supstanacama koje zadržavaju vlagu u površinskim slojevima kože i regenerišu prirodni lipidni film.

Објављено у Blog и означено , , , , , , , , .

11 Коментара

  1. Повратни пинг: Crvenilo i svrab - ekcem ili psorijaza? Kako ih razlikovati?! - Crystal Derma

  2. Повратни пинг: 4 laka načina da oporavite kožu posle praznika - Crystal Derma

  3. Повратни пинг: Nega koju koža traži u 20-im - Crystal Derma

  4. Повратни пинг: Personalizovana kozmetika: nega po vašoj meri - Crystal Derma

  5. Повратни пинг: Kako se pravilno čuva kozmetika? - Crystal Derma

  6. Повратни пинг: Male navike za savršen ten - Crystal Derma

  7. Повратни пинг: Zašto svi lude za koreanskim tajnama porcelanskog tena - Crystal Derma

  8. Повратни пинг: Individualne potrebe kože – mi (ni)smo svi isti - Crystal Derma

  9. Повратни пинг: Da li kreme protiv bora stvarno uklanjaju bore? - Crystal Derma

  10. Повратни пинг: Nega ruku i noktiju: sve što bi trebalo da znate - Crystal Derma

  11. Повратни пинг: Kako da negujete kožu kao Parižanka - Crystal Derma

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *